Roeiploeg Túnus laat van zich horen!

zaterdag 12 mei 2012

De trainingen moeten nu zijn vruchten afwerpen en ook de eerste twee wedstrijden zijn achter de rug. Hierbij dus de twee wedstrijdverslagen van de Deinumer roeiploeg Túnus en wel meteen spectaculair…

Harlingen 14 april 2012:

Historische datum voor ons want dit wordt de 1e wedstrijd in ons bestaan.De wedstrijd is in Harlingen bij de opening van het zeilseizoen van de Bruine Vloot. Drukte alom in de haven, zeer gezellig. Onze starttijd 13:08u en aangezien wij met de trein aankwamen (deze was stipt op tijd?) waren we mooi vroeg.

De wedstrijdadrenaline begint langzaam op te pompen en de oogpupillen komen op standje wijd open. We starten achter alle damesteams en 1 herenteam. Willem staat als schipper aan het roer en er wordt gestart om de twee minuten. Dan is de beurt aan ons, de adrenaline is op het kookpunt en Willem moet alle zeilen bijzetten en dan valt het startschot.

De start is in één woord fantastico; Willem schreeuwt ons naar voren met Half! Half! Driekwart! En tien op de benen! Wat een fantastisch gevoel.

We knallen door de haven, daar gaat ‘ie de Albatros. Voordat we het wisten knallen we de nieuwe haven in, ik hoor het tellen van de eerste damessloep. Willem geeft het commando 20 op de benen, wat betekent dat er 20 slagen uit allemacht geroeid moeten worden om in te halen. Dit gebeurt in de haven nog 8x en zowaar Túnus ligt op de kop en we gaan het ruime sop op.

We waren allemaal nog aan het bijkomen van alle inhaalacties en er werd links en rechts gedacht dat onze stuurman niet te gretig was. Maar dit bleek niet het geval, deze schipper weet ons super te motiveren en als je kapot gaat weet hij je hierover heen te tillen. Hij heeft natuurlijk ook niet voor niets de bijnaam de Vliegende Hollander!

We moesten nu 3,5 km stroomop en dat was pittig. Maar we lagen wel mooi op koppositie. In de verte kwam hij opzetten… de in het blauw gestoken roeisloep ‘Orkaan’, die konden we op de terugweg niet meer achter ons houden. We kregen stroom mee en we kregen al wat praatjes.

De finish was onder de SAS Brug. In café De Lichtboei stond een heerlijke maaltijd klaar en een paar overheerlijke gele rakkers mei skom. We werden 14e van de 22 roeisloepen, prima prestatie al moeten we nog veel leren.

Wat was het een prachtdag met mooi weer en we hadden onze eerste wedstrijd van 15 km er op zitten.

Grou Zaterdag 28 april 2012:

wedstrijd 2 van Túnus. En dit wordt voor ons meteen een gedenkwaardige.

Deze wedstrijd is voor het Nederlands Kampioenschap en dat kun je ook wel zien aan het deelnemersveld. Het ziet er allemaal wat gespannen uit. Ze zeggen dan weleens ‘er hangt iets in de lucht’. Dat dit ook op ons inwerkt wat te zien en te voelen. Een ieder was supergemotiveerd en wilde maar 1 ding en dat was roeien! Het moeilijkste is dan wachten… het weer was niet best…herfstachtig en het waaide stevig. Dit vonden wij raar genoeg hartstikke mooi want we leken wel een mooi weer ploeg tot nu toe.

Dit was een prachtige training voor de H.T. Maar het werd geen training, het werd een pracht prestatie! Dus lees en huiver… Dit keer onze stuurman Wim aan het roer. Deze man had zijn studie goed gedaan want we begonnen met een uitgekiende roeiende start. Dus we roeiden voor de startlijn en passeerden die net voor het startschot, super! En dan komt dat heerlijke gevoel… van GAAAAN!!

Vlak voor we het Pikmeer opknalden, een subliem mooi stukje stuurmanskunst van Wim. Hij riep tot ons dat we moesten inhouden: ‘Effe rustig mannen’!

En hou dan maar eens 10 wilde hengsten in bedwang. Er werd heel wat gemopperd maar Wim hield voet bij stuk en dat was maar goed ook want hij zag alles gebeuren waar wij met de rug naar toe zaten.

Het verlossende commando kwam: ‘En nu vol derop’!! En daar gingen we vlak achter de kont van een reusachtig binnenvaartschip langs. Door dit stuurmanskunstje sneden we twee sloepen af en gingen we mooi op koers naar de eerste boei en dan het Pikmeer op. De achterste roeiers werden van harte welkom geheten door een bak water over de boeg. Dit was het echte werk, grote golven, harde wind. Als snel haalden we een paar damessloepen in en we hielden een lange tijd een vast ritme. Maar je zag hem aankomen in de verte en dat was onze grote concurrent zo later bleek met de mooie naam ‘Skomskower’ uit Sneek.

Dit is een mannenteam met een stuurvrouw met een grote bontmuts op, prachtig gezicht.

Maar disse mannen hebben niks te vertellen want mevrouw raast als een dolle. Op het “Eelkersloot” kwam de aanval. Dit werd voor mij het mooiste gedeelte van de race en liet meteen zien dat er met de mannen van Túnus niet gesold wordt. En weer een hoofdrol voor Wim, let op daar gaan we. De Skomskower komt opzetten en komt langszij, op de Albatros wordt door Thom (LumberJack) op duidelijke doordringende toon gezegd dat ‘de belig derop mut’. Dus wordt er meer kracht in de riemen gezet.

We roeien 10 minuten naast elkaar en de spanning druipt van de spanen. De spanen raken elkaar haast en we zien elkaar recht in de ogen. Wat wij niet zien maar de stuurman wel is dat er een vrouwensloep voor ons wat in de weg zit. De roeiers op hun beurt zien dat de sloep van café De Stam uit Joure op komt zetten. Dus nu varen er drie sloepen in een zinderend duel naast elkaar en zit de vrouwensloep voor ons raar in de weg. Stuurman Wim ziet dat de twee sloepen de meerdere zijn en stuurt haar scherp achter de Skomskower, maar iets te scherp waardoor we ze een dreun op hun achterschip uitdelen.

De Skomskower raakt iets verder op de spanen van Café De Stam en de damessloep die wat in de weg zat ziet met grote ogen drie sloepen voorbij stuiven. Prachtig mooi gezicht, maar vooral het gevoel erbij is zinderend.

Na 2 uur en 45 minuten en 44 seconden gingen we over de finish. Zo eerst een biertje en wat eten en dan de prijsuitreiking.

Helaas zat er een rekenfout in de puntentelling en we kregen te horen dat we 25e van de 32 sloepen waren geworden, best een teleurstelling… Maar gelukkig kwam de volgende dag de definitieve uitslag en let op: in de 3e klasse heren werd Túnus 4e en van de 11!

Van het totaal Dames en Heren klassement dus van de 57 deelnemers werd Túnus 12e!! Dit is volgens Tunus himself een super prestatie want we komme nog maar krekt om ut hoekie kieken. Bij het sloeproeien heb je niet één man off het match, maar toch een extra woordje voor onze stuurman Wim voor een paar prachtige stuurmansacties. Het was super!

Tunus Himself

P.S. Voor een ieder die ons wil zien starten met de HT race: we starten op vrijdag 18 mei om 8:15u in groep 10. We zijn supergemotiveerd en kunnen niet wachten totdat het verlossende startschot valt na al dat geregel, geschuur, geverf en getrain en de vergaderingen.

Voor vier mannen wordt het nog een zwaardere race, want zij moeten toekijken vanaf de volgboot ‘Linde’. Iedereen denkt nu da’s mooi en lekker makkelijk… maar het tegenovergestelde is waar! Sander en Hindrik hebben zich de longen uit het lijf getraind en een beetje gehoopt op uitvallers… Super dat we zo kunnen terugvallen (mocht er nog wat met één van ons gebeuren) op jullie. Zeer luxe om twee topfitte roeiers op de ‘reservebank’ te hebben zitten. Telt ook voor Willem als 2e stuurman, hij zal ook wel met knarsende tanden op de Linde zitten. En dan Teo, die is uitgevallen door een blessure, dat is het meest vervelende dat je kan gebeuren… gelukkig komen je roeimaten dan wel op ziekenbezoek…

Het positieve is dat we aan het einde van de race met de complete ploeg op Terschelling zijn om er een mooi feessie van te maken! Op 18 mei om 8:15u knallen we zelfverzekerd en goed getraind weg om en goede tijd neer te zetten als 1e Deinumer roeiploeg Túnus, om trots op te zijn. Wij hopen jullie te zien bij de start of finish van het koningsnummer van het sloeproeien: de HT-race!!

Kom ook eens een kijkje nemen op onze eigen website :